Ide kattintva egyszerűen hívható
+36 70 200 4205

SEO alapok 20 pontban

Keresőoptimalizálás elemek, seo

A weboldalak keresőoptimalizálása, elterjedt angol nevén a SEO (Serch Engine Optimization) sok ágazatban egyre nélkülözhetetlenebb a sikeres vállalkozáshoz. Ebben a cikk sorozatban egy részletes összefoglaló olvasható a keresőoptimalizálás 20 legfontosabb eleméről, gyakorlati példákkal.

Mit jelent a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás az a folyamat, melynek eredményeként a weboldalunk a kulcsszavainkra indított keresésekben jó pozícióban szerepel a Google ún. organikus találati listájában. Ez azt jelenti, hogy fizetett hirdetés nélkül is megfelelő pozíciót ér el az oldal.

Ez persze sajnos nem azt jelenti, hogy az innen érkező látogatóknak nem lesz költsége, ugyanis maga a kereső-optimalizálás, mint tevékenység idő ráfordítást igényel, így vállalkozó szemlélettel nézve nem tekinthetjük ingyenesnek.

Az azonban biztos, hogy a folyamatos, fizetett hirdetésekhez képest lényegesen kedvezőbb hosszabb távon, ha a keresőkből érkeznek az érdeklődők és potenciális vevők a weboldalunkra.

A SEO több elemre épül, egyrészt az ún. belső keresőoptimalizálásra, ami weboldal tartalmát és működését érinti.
Másrészt az ún. külső keresőoptimalizálásra, ami a weboldalra mutató linkekre épül.

Amiről nem feledkezhetünk el, azaz, hogy a konkurencia SEO tevékenysége is befolyásolja saját eredményeinket, ha pl. az adott területen nagy a verseny. Ha a konkurencia is professzionálisan optimalizálja a weboldalát, akkor nagyon nehéz vagy adott esetben nem lehetséges az első pozíciókat elérni vagy egyáltalán a találati lista első oldalára kerülni.

Ezért nem érdemes megállapodni olyan SEO szolgáltatóval, mely adott kulcsszavakra valamilyen pozíció elérését vállalja. A külső, weboldal SEO-tól és fejlesztéstől független befolyásoló paraméterek és tényezők miatt ilyen eredmény valójában nem garantálható.

Továbbá mivel az adott keresés eredményét is több tényező befolyásolhatja, érdemes sikerdíjas megbízás esetében minden esetben látogató szám növekedés alapú megállapodást kötni. Az oldal látogatóinak száma a Google Analitics segítségével hitelesen mérhető és egy landing page, sales oldal vagy webáruház esetében várhatóan a weboldalból származó jövedelemmel is arányos lesz.

1 Kulcsszavak meghatározása

Meglepő lehet, de valójában a keresőoptimalizálás első lépése ideális esetben a weboldalhoz tartozó kulcsszavak meghatározása. Mit tekintünk kulcsszavaknak? A kulcsszavak leírják az adott weboldalhoz kapcsolódó fő tevékenységet, legfontosabb szolgáltatásokat. A kulcsszavakat olyan szemlélettel érdemes kiválasztani, hogy a potenciális érdeklődők, vevők vajon milyen szavakra, kifejezésekre keresnek rá a Google keresőjében, amire a weboldalunk szolgáltatást, terméket kínál vagy választ, megoldást ad.

A kulcsszó elvileg lehet egy szó is, pl. autóalkatrész, de érdemes kifejezésekben gondolkodni és ezzel szűkíteni az érdeklődési kört, pl. autóalkatrész bolt Budapest, sőt, ez esetben, ha fizikai üzletről van szó, akkor az autóalkatrész Budapest 9 kerület ideális választás.

Ez az utóbbi ún. long tail (hosszú farok) típusú kulcsszó választásnak nagyon fontos szerepe van a kilézett versennyel rendelkező ágazatok területén, ahol sok vállalat kínálja szolgáltatásait és termékeit.

(Kérjen erről bővebb és személyre szabott információt SEO tanácsadás keretében, ahol egy naprakész. általános keresőoptimalizálási képzés mellett a saját weboldalának fejlesztési lehetőségeiről kap összefoglaló elemzést.)

2 Oldal címek (meta title)

Az oldal cím az egyik legfontosabb keresőoptimalizálási elem. Fontos, hogy ez nem azonos az adott oldal vagy bejegyzés szövegében a cikk, írás címével.

A címsor az a rövid szöveg, amit a Google a találati listájában sötétkék színnel jelöl, gyakorlatilag a találat első sora.

keresőoptimalizálás, oldal cím

Meglétét és tartalmát legegyszerűbben úgy ellenőrizhetjük, hogy a böngésző legtetején az egeret az oldalhoz tartozó fül / tab fölé húzzuk. Ekkor felugró ablakban meg fog jelenni az oldal teljes címsora.

keresőoptimalizálás, oldal cím a keresőben

Az oldal forráskódjában is rá tudunk keresni a „title” szóra, egyszerű, szöveges tartalmon belüli kereséssel. Pl. crt F billentyűk együttes lenyomása. Ezt megelőzően a böngészőnk menüjében ki kell választanunk az oldal forrása opciót vagy egyes böngészőkben elegendő az oldal fölé állva az egérrel a jobb egér gombot megnyomni és a felugró ablakban is elérhető ugyanaz az oldal forrása opció.

Az oldal kódjába a weboldal típustól függően többféle módon kerülhet be az oldal cím.

WordPress alapú weboldal esetében a helyzet rendkívül egyszerű. A Wodpress alapesetben is nagyban támogatja a keresőoptimalizálást különböző beállítási lehetőségekkel. Kiegészítve ezt a Yoast SEO bővítmény díjmentes verziójának használatával az oldalon belüli keresőoptimalizálás egészen magas szintre emelhető.

(A keresőoptimalizálás nem merül ki a weboldal keresőoptimalizálásában, további elemekkel, lehetőségekkel is rendelkezik.)

Az oldal címnek azonban nem csak az oldal keresőoptimalizálásában van nagy szerepe, de a jól megfogalmazott cím kattintásra is ösztönzi az érdeklődőket, mikor rákeresnek valamire és a Google találati lista megjelenik. Szemben egy olyan megoldással, ahol ezzel nem foglalkoznak vagy egy automatizmusra bízzák az oldal cím legenerálását.

Ideális hossza ma már nem határozható meg egy pontos karakter számmal, mert a Google a találati listában attól függően mutatja meg, hogy milyen felbontású eszközről indítottuk a keresést.

Ha 60 karakter körüli értéknél maradunk, akkor nagy valószínűséggel nem kerül levágásra a címsor vége semmilyen eszközön. Azonban ennél lehet hosszabb is a címsor, de azzal érdemes kalkulálni, hogy a vége nem fog minden esetben megjelenni. Érdemes ezért a címsort minden esetben a kulcsszavakkal kezdeni és nagyjából 75 karakter terjedelemben limitálni.
Fontos, hogy a karakterek számlálásába a szóköz is beleszámít.

Ha WordPress alapú a weboldalunk, akkor a már említett SEO bővítmény segít az optimális hosszúságú cím kialakításában, jelzi a feltöltés folyamatában, hogy a címsor hossza rövid, ideális vagy már túl hosszú.

3 Oldal leírások (meta description)

Az oldal leírás az a hozzávetőleg 160 karakter (szintén beleértve a szóközöket) hosszúságú szöveg, amit a Google találati listája szürke színnel jelöl.

Ideális esetben az adott oldal olyan rövid összefoglalása, ami szintén tartalmaz kulcsszavakat és az oldal címhez hasonlóan kattintásra ösztönöz. Ezt elősegíti, ha valamilyen felszólítást, ajánlatot tartalmaz. Ez nálam pl. a visszahívás felajánlása.

Ezt a SEO elemet már csak az oldal forráskódja tartalmazza, vizuálisan nem jelenik meg, ha a weboldalt a böngészőben nézegetjük.

Érdemes szintén minden oldalhoz tudatosan megfogalmazva egy egyedi leírást hozzáadni. Ezt a Yoast SEO bővítmény szintén lehetővé teszi, továbbá itt is támogatást nyújt az ideális hossz kialakításában.

4 Domain név

Mióta a weboldalak száma egyre gyorsabb tempóban nő, a kulcsszó alapú domain név vesztett korábbi kiemelt jelentőségéből a keresőoptimalizálás tekintetében. Ennek fő oka, hogy rengeteg egyszerű köznév és kézenfekvő köznév kombináció már foglalt (pl. gumiszervíz, autóbontó, virágkötészet és ezek kombinációja helységnevekkel stb.). Így egy új vállalkozás esetében egy hasonló tevékenységnél már rendkívül nehéz lenne kulcsszó alapú domain-t választani.

Néhány szabályt azonban érdemes betartani, ha valamilyen egyéb, cégnevet, fantázianevet vagy saját nevünket választjuk domain-ként. Utóbbi, a saját név könnyen felmerülhet ötletként személyes blog, személyes márkaépítés, tanácsadói oldal, művészek weboldalai stb. esetében.

A domain név választás fő szabályai

  • tartalmazza a fő kulcsszavat
  • tömör és rövid
  • jól olvasható
  • könnyen kimondható
  • ha több tagú kifejezés, akkor nem áll háromnál több szóból
  • a szavakat kötőjel választja el (http://viragbolt-budapest.hu/)
  • nem tartalmaz ékezetes karaktereket (de az ékezetes verziót is érdemes lefoglalni, ha létezik)
  • nem vonatkozik rá védjegy oltalom
  • nem egyezik meg a végződéstől (.hu, .com stb.) eltekintve már meglévő, bejáratott domain-ekkel.

A domain foglaltság ellenőrizhető .hu domain-ek esetében a domain.hu oldalon.

Általánosságban a tárhely szolgáltatónk oldaláról kiindulva is lekérdezhetőek a különböző végződések, érdemes a beállítások leegyszerűsítésére is ott vásárolni, ahol később a weboldalunkat tárolni kívánjuk pl. netmask.hu

Esetleg az onlydomains.com oldalán is körül lehet nézni, ha valamilyen „egzotikusabb” domain végződésre vágyunk. A szokványosnál jóval magasabb áron elérhetőek már .photography, .marketing stb. domain végződések is.
Magyar fő tevékenység esetében érdemes a .hu végződésnél maradni, illetve, ha a tevékenység egy adott országra korlátozódik, akkor annak az országnak a végződését javaslom.
Általános nemzetközi tevékenységre a .com választás ideális.
Egyedi esetben, több nyelvű weboldalnál lehetnek fentiektől eltérések.

5 Beszédes linkek, azaz url-ek

Az oldal linkje vagy más néven url a weboldal elérhetőségét reprezentálja, a böngészőbe beírva ezen keresztül jelenik meg, töltődik be a weblap tartalma.
Ez a weboldal főoldala esetében maga a domain, egyéb esetekben többféleképpen alakulhat. Ettől függően tekintjük a linket beszédesnek vagy sem. Egy honlapon az egyes al-oldalak linkjei a programozástól függően alakulnak.

A WordPress keretrendszerben a beszédes linkek nagyon egyszerűen beállíthatóak, azonban erre az oldal indításakor figyelni kell, mert alapesetben a linkek hasonlóképpen néznek ki: domain.hu/?p=123

A választási lehetőségek az alábbiak, beállítható a bejegyzés vagy oldal címe (jelen esetben ez a cikk címe, nem a korábban tárgyalt oldal cím / title), kombinálható a dátummal, a cikk kategóriájával stb.

wordprress permalink vagy beszédes url beállítás

A cikk címének beállítása egy vállalati oldal esetében jól működik, de egy hírportálnál már a dátum vagy kategória bevonása is indokolt lehet.

A további SEO elemeket a következő cikkben ismertetem, érdemes jövő héten visszatérni vagy a hírlevélre feliratkozni.

WebFolio Webdesign

WebFolio Webdesign

Webfejlesztő, mérnök-közgazdász - WebFolio Webdesign
Responsive WordPress weboldal készítés mellett online-marketing és SEO / keresőoptimalizálás szakértő, teljes körű tanácsokkal látja el ügyfeleit, így az elkészült gyors és mobil barát weboldal valódi eszköze lesz az értékesítésnek.
WebFolio Webdesign

Cikkajánló

Pin It on Pinterest