Ide kattintva egyszerűen hívható
+36 30 335 4043

A szabályos hírlevél feliratkozás elemei

  1. A feliratkozás önkéntes
  2. Létezik adatkezelési tájékoztató és fel van töltve a weblapra
  3. Az adatkezelési tájékoztató be van linkelve a feliratkoztató űrlapba, egy klikkeléssel elérhető (tehát nem csak letölthető pdf dokumentumként érhető el)
  4. Az adatkezelési tájékoztatót el kell fogadnia a feliratkozónak
  5. Az elfogadás aktív cselekmény volt, pl. jelölőnégyzet kipipálása
  6. A jelölőnégyzet kötelező mező volt és nem volt előre kipipálva
  7. A feliratkozótól bekért adatok megfelelnek az előírásoknak (név és email cím, tehát csak email cím bekérése nem megfelelő megoldás)
  8. A hírlevél feliratkozás szintén aktív cselekmény, pl. feliratkozom gombra klikkelés.

Néhány további szempont a szabályos feliratkozáshoz

A hírlevél feliratkozáshoz bekért adatok kapcsán érdemes tudni, hogy az alapelv az, hogy csak az adott művelet végrehajtásához feltétlen szükséges személyes adatok bekérése jogszerű. Tehát a hírelvél vagy egy eDM levél kiküldéshez nem kérhető be kötelezően telefonszám, vagy további, pl. profilozásra alkalmad adat, úgymint érdeklősési körök.

A másik gyakori tévedés az ún. csalikkal kapcsolatos. Az ugyanis, hogy valamilyen információ, szolgáltatás, letölthető anyag vagy árkedvezmény a hírlevél feliratkozáshoz kötött, mint előfeltételhez, szintén nem szabályos. Ilyen esetben a javasolt eljárás egyfajta fordított módszer, azaz hozzájárulást kell kérni a hírlevél feliratkozáshoz és elérhetőé kell tenni a „csalit” abban az esetben is, ha az érdeklődő nem iratkozik fel a hírlevélre és ez esetben nem is használhatóak fel az adatai hírlevél küldésre.

Mi a teendő Mailchimp esetében?

  • Mailchimp esetében a beillesztett űrlap már nem igényel különösebb kiegészítést, az adatkezelési tájékoztató elfogadását a beillesztett űrlapon már nagyon egyszerűen kötelező mezővé lehet tenni.
  • Továbbá az adatkezelési szabályzatot is be lehet linkelni ugyanitt az űrlapba.

Mailchimp saját GDPR megoldása

Létrehozott a Mailchimp saját eszköztárat is a GDPR előírások kezelésére és ezt már kötelező mezőként is beépíthető néhány klikkeléssel a beilleszthető űrlapba.

Az Audience name and campaign defaults beállításokban hozzá tudjuk adni a lehetőséget az űrlaphoz.

maichimp gdpr megoldás

Majd a Signup form, Embedded form menüben el tudjuk végezni a szükséges beállításokat, úgymint a mezők és szöveges részek lefordítása, illetve ugyanitt állítható be, hogy legalább egy mező kiválasztása kötelező legyen.

Ezt a megoldás három ok miatt is kerülni szoktam. Az egyik, hogy a modult láthatóan inkább a marketing hozzájárulások különböző formáinak kezelésére találták ki, mint például az eDM és a személyre szabott hirdetések.
A másik ok, hogy ez az adatkezelési hozzájárulás bekérését nem oldja meg ebben a formában. Továbbá a feliratkozók listájában ez a hozzájárulás számomra kevésbé transzparensen jelenik meg.

GDPR konform Mailchimp űrlap létrehozása

A Maichimp űrlap kialakítása során a csoport létrehozását szoktam használni az adatkezelési hozzájárulás bekérésére, mivel a Mailchimp díjmentes verziójában alapértelmezetten nem áll rendelkezésre kötelező jelölőnégyzet mező.

maichimp csoport

A csoport hozzáadását követően még néhány módosításra is szükség van, melyeket az űrlap kódjában közvetlenül kell végrehajtani.

Az űrlap szerkesztését lehetőleg ne a klasszikus szövegszerkesztő programokban végezzük, hanem használjunk valamilyen egyszerű szövegszerkesztőt, mint pl. a Jegyzettömb. PC használata esetén nagyon jó megoldás lehet a díjmentes Notepd+ program is.

Feliratkozom gomb lefordítása

Ezek egyike a feliratkozom gomb szövegének lefordítása, melyet tapasztalataim szerint a magyar nyelv beállítását követően is jellemzően angolul szerepel az űrlapon.

Ctr + F billentyű kombinációval keressük meg a Subscribe szöveget az űrlapban és írjuk át feliratkozomra vagy a kvánt szövegre.

Az adatkezelési tájékoztató elfogadásának kötelezővé tétele

Mivel alapértelmezetten a csoport választási lehetőségei vagy jelen esetben az adatkezesléi tájékoztató kiválasztása nem kötelező mező, ezt is módosítanunk kell annak érdekében hogy jogszerű legyen az űrlap.

A mező kötelezővé tételéhez mindössze a required=”” kifejezést kell bemásolnunk az űrlapba, a képen szereplő helyre.

maichimp űrlap checkbox

Adatkezelési tájékoztató belinkelése

A harmadik teendő az adatkezelési tájékoztató belinkelése az űrlapba. Ehhez ki kell egészíteni az Adatkezelési tájékoztató szöveget a megfelelő oldal linkjével, hogy az a feliratkoztató űrlapból egy klikkeléssel elérhető legyen.

Ehhez annyit kell tudni, hogy hogyan néz ki egy belinkelt szöveg html kódja:

Az <a href=”https://sajat-domain.hu/adatkezelesi-tajekoztato/” target=”_blank” rel=”noopener noreferrer”>Adatkezelési tájékoztatót </a>megismertem és elfogadom

Ennek eredménye a böngészőben:

Az Adatkezelési tájékoztatót megismertem és elfogadom

Ezt a kódot kell az űrlap képen jelölt részében, a saját weboldalunk adataival ellátva beilleszteni. A target=”_blank” rész használatával azt érjük el, hogy az adatkezelési tájékoztató új oldalon fog megnyílni, azaz nem navigálja el teljesen a látogatót a feliratkoztató oldalról.

maichimp űrlap adatkezelési tajékoztató belinkelése

Ezen felül a kötelező mező jelzetét is hozzá szoktam adni ehhez a részhez, az egyértelműség kedvéért:
<span class=”asterisk”>*</span>

A szabályos hírlevél feliratkoztató űrlap

A végeredmény, egy szerintem szabályos feliratkoztató űrlap pedig így néz ki:

* kötelező mező


Adatkezelési tájékoztató


Mailchimp webshop integráció óriási előnye

  • WordPress Woocommerce vagy Shopify websop tulajdonosok és még számos rendszer használói élhetnek azzal előnnyel, hogy a Mailchimp rendszerben rendkívül célzott hírlevél üzeneteket küldhetnek.
  • Csak egy példa, létrehozható olyan Mailchimp címzett csoport, ún. szegmens, aki egy adott terméket, termék márkát vásárolt vagy a kosár értéke elért egy adott összeget vagy adott időszakban vásárolt stb.
  • Lényegében, minden létező és még pluszban a külső forrásokból elérhető demográfiai adatok, nem, korcsoport stb. alapján képes hírlevél címzett  csoportokat létrehozni.
  • Ugye nem is kérdés, hogy milyen előnyös azoknak célzott keresztértékesítési üzenetet kiküldeni egy konkrét termék kapcsán, akik már azt korábban megvásárolták.
  • De az elérhető paraméterek alapján a lehetőségek száma szinte korlátlan és teljesen testre-szabható.

A cikk nem minősül jogi tanácsadásnak, azzal kapcsolatban felelősséget nem vállalok. A cikk a GDPR egy szűkebb területét érinti, a hírlevél feliratkozást, ez önmagában nem biztosítja a megfelelőséget, mivel az előírások számos egyéb területét érintik az adatkezeléssel kapcsolatos tevékenységnek.

Webfolio Webdesign - Hugyák Andrea