Egy vállalkozás indítása, de akár egy honlap átalakítása is számtalan kérdést vet fel. Szeretném webszerkesztői aspektusból összefoglalni azokat a kérdéseket, melyek tisztázása elősegíti és egyszerűsíti a honlap sikeres elindítását vagy egy meglévő weboldal átalakítását.
Ezek éppen azok a kérdések, melyeket saját ügyfeleimmel is elsőként egyeztetek, de abban is segítenek, hogy több ajánlatot kérjünk és vessünk össze – melyre szintén biztatom az érdeklődőket – mielőtt webszerkesztőt választunk.
#1 Mi a célja a weboldalnak?
Első nekifutásra kissé furcsának kissé magától érthetődőnek tűnik a kérdés, hiszen manapság már a legtöbb információnak az interneten nézünk utána első körben, így az online jelenlét gyakorlatilag kötelező egy sikeres üzleti vállalkozás számára.
Ahhoz azonban, hogy a weboldal sikeres és hatékony legyen, ennél mélyebben is érdemes átgondolni a kérdést.
Jelenlét, elérhetőség az interneten
Egy egyszerű bemutatkozó oldal megfelel ezeknek a célkitűzéseknek, sőt, az egy oldalas weblapok kifejezetten új trendet képviselnek.
Emellett webszerkesztőként zárólejesen megjegyzem, korántsem biztos, hogy egy sikeres üzleti vállalkozásnak feltétlen a saját weboldal az interneten a legfontosabb megjelenési platform.
Az alábbi ismertetőjegyek együttállása esetében akár egy jól menedzselt Facebook oldal és esetleg egy nagyon egyszerű bemutatkozó weblap is bőségesen elegendő lehet a sikeres vállalkozáshoz.
Tipikus példák a szolgáltatást nyújtó mikrovállalatok, szakmájukban elismert mesteremberek (fodrász, festő, asztalos, vízvezetékszerelő, burkoló):
- A vállalkozás ügyfeleinek döntő része magánszemély
- A szolgáltatások egyszerűen prezentálhatóak vagy meglehetősen hasonlatosak
- Fotókkal és vizuális tartalmakkal jól illusztrálható a tevékenység
- Arányaiban döntő az ajánlás révén érkező megbízás
Értékesítés
Amennyiben az oldal célja, hogy az érdeklődők a keresőkben minél inkább megtalálják és a kulcsszavas keresés során is lehetőleg minél magasabb pozícióba kerüljenek, illetve célkitűzés a vállalkozás szolgáltatásainak, termékeinek részletesebb bemutatása, maga az értékesítés, kapcsolatfelvétel, megrendelő űrlap elhelyezése, úgy érdemesebb néhány oldalas saját weboldalban gondolkodni.
Akár a domain név választás is kritikus lehet ebben a szakaszban, keresőmarketing szempontból jó, ha utal a fő tevékenységre vagy kulcsszóra, ebben a kérdésben is már érdemes a kiválasztott webszerkesztővel konzultálni a domain jelöltekről. A WebFolio Webdesing minden szolgáltatás csomagja tartalmaz egy díjmentes konzultációt, a domain választás kérdésében is forduljon hozzánk bizalommal.
Webáruház
Webáruház esetére professzionális kész bérelhető webáruház megoldások is léteznek, melyeket a szolgáltató rendszeresen frissít, a jogszabályi környezetnek és a keresőmarketing optimalizálási szempontoknak messzemenőkig megfelelnek.
Így induló webáruház esetében mindig érdemes összevetni a WordPress alapú (Woocommerce bővítményre építő) és a bérelhető webáruház előnyeit.
Termék bemutatás
Gyakori, hogy webáruházra a termékek nem sztenderdizálható jellege miatt nincs szükség vagy lehetőség:
- egyedi műszaki specifikáció, pl. összetettebb gépek, berendezések
- bonyolultabb ajánlatkészítési folyamat
- összetett, többlépcsős szolgáltatás igénybevételekor (ingatlan felújítás)
Ettől függetlenül azonban lehetőség van a termékek online bemutatására, valamilyen jól strukturált és keresést is maximálisan támogató rendszerben.
Értem ez alatt, hogy a termékek bemutatásakor a webáruházakhoz hasonlatosan kialakítunk egy információ csomagot:
- termék név
- rövid leírás
- termék kép
- képgaléria
- hosszabb leírás
- táblázat
- videó
- letölthető prospektus, dokumentáció
- irányár vagy ár nélküli bemutatás
Online tanfolyam keretrendszer
Ha valamilyen szaktudásunkat szeretnénk tanfolyam formában értékesíteni vagy vagy kifejezetten oktatásra szakosodtunk (pl. nyelvtanárok), akkor egy online tanfolyam teljes körű és magas szinten automatizált kivitelezésére kiváló lehetőséget nyújthat egy WordPress weboldal:
- tanfolyamok részleteinek bemutatása
- tanfolyamok értékesítése a fizetéstől a számlázásig
- tanfolyam anyagok kezelése zárt felületen
Időpont foglalás, eseményre regisztráció támogatása a weboldalon keresztül
Sok olyan szolgáltatást ismerünk, ahol az időpont egyeztetés valóban csak egy időpont foglalás tartalmú, pl. telefonhívásban merül ki, mert:
- rendszeresen ismétlődő szolgáltatások esetében (fodrász, kozmetikus)
- csoportos, létszám korláttal rendelkező foglalkozások (sport és fitness foglalkozások)
- ismerjük már a szolgáltatót, nincs szükség bővebb információra (műszaki vizsga, fűnyrás, cirko karbantartás)
- új szolgáltatót veszünk ugyan igénybe, de weboldaláról vagy ajánlás révén más tájékozottak vagyunk a szolgáltatásról árakról
Nagyban megnövelheti az adminisztrációs terheket és nem igazán hatékony, ha hivatásunk gyakorlása közben az időpont foglalások tekintetében is hívásokat kell fogadnunk.
Ilyen esetekben az egész foglalási folyamat weboldalra terelhető és automatizálható:
- időpontok beállítása
- események bemutatása
- lista formájában
- naptár vagy órarend formájában
- létszámok kezelése
- jegyértékesítés
- automatizált email-es kommunikáció
- foglalás visszaigazolás
- időpont elmaradása esetére automatizálható értesítés
- lemondások kezelése.
Blog írás és keresőmarketing optimalizálás
A google keresési algoritmusa, ami előállatja az ún. organikus találati listát, számtalan paraméteren alapszik, azonban a fontosabbak egyike 2013. vége óta a weblap tartalmának bővülése.
Így ha oldalunkat keresőmarketing szempontból is optimalizálni szeretnénk és nem teljesen egyedi szolgáltatást kínálunk, azaz a versenytársakkal is számolnunk kell, akkor egy blog létrehozása és a folyamatos posztolás nehezen kerülhető el.
#2 Milyen funkciói legyenek az oldalnak?
Gondoljuk át, milyen tartalmat szeretnénk közölni a weboldalon. Szeretnénk-e blogot írni. Ezek a döntések determinálják bizonyos szinten azt is, milyen menüpontokra lesz szükség és mi a különböző menüpontok és oldalak közti ideális navigáció, mely végső soron a látogatót elvezeti az ún. konverzióhoz.
Konverziónak tekintjük az adott felületen a látogatótól elvárt viselkedést, legyen az hírlevél feliratkozás vagy maga a megrendelés.
Út a konverzió felé
Fontos tudni, hogy többek között a termék vagy szolgáltatás típusától és árától függően a látogató első útja nem feltétlen vezet vásárláshoz, ebben az oldal egyéb funkciói segíthetik, melyek mentén kellő információt szerezhet, tájékozódhat, bizalmat nyerhet az adott cég irányába. A blog írás a bizalom építés és információ átadás kiváló eszköze is egyben.
Ha valóban releváns tartalmakat közlünk, látogatóink és potenciális vevőink szakértőnek fognak elkönyvelni saját hivatásunk területét és konkrét vásárlási szándék esetén nagy valószínűséggel legalábbis az ajánlattevők között lehetünk.
Tartalomszerkesztés
A tartalom összeállításánál érdemes azt szem előtt tartani, hogy az oldalra látogató nem alapvetően ránk kíváncsi, arra, hogy mikor és milyen inspiráció mentén alakult a cégünk. A látogatónak általában vagy valamilyen problémája, amire megoldást keres. Ilyen egyszerűen. Lehet a probléma információ hiány, vagy bármi egyéb, amire optimális esetben megoldást tudunk számára kínálni.
A tartalom összeállításánál a keresőmarketing optimalizálás és a web ergonómia szempontjait is fontos szem előtt tartani.
Az oldal funkcióinak meghatározása a menüpontok ennél picit tágabb spektrumot fog át, ezek meghatározásában a webdesignernek nagy szerepe és felelőssége van. Ide tartozhatnak a teljesség igénye nélkül a következő lehetőségek is:
- Social media, többnyire Facebook profil integrációja a weboldalra
- Megrendelőlap
- Eseménynaptár
- Hírlevél feliratkozás
#3 Kinek szánja az oldalt?
A célpiac meghatározása egy már működő vállalat esetében viszonylag egyszerű, hiszen ismert a vevőkör, jó esetben létezik olyan vevői nyilvántartás, melyre alapozva az online megjelenés és marketing optimalizálható.
Ugyanakkor az online megjelenés ebben az esetben is nyithat jellegéből adódóan távlatokat.
Új vállalkozás indításakor célpiac behatárolása, a vásárlóerő felmérése korántsem ilyen egyszerű, még piackutatás esetén is, melyet mindenképpen érdemes elvégezni, hiszen az értékesítés sikere nagyban azon múlhat, mennyire piacképes az elképzelt termék vagy szolgáltatás egy adott árszínvonalon egy adott célpiac esetében.
A tartalom szempontjából is lényeges kérdések ezek, hiszen érdeklődési körtől, kortól és nemtől és a produktumunktól függően is nagy különbségek lehetnek az oldal szövegezésének felépítésében. Egészen más elvárásoknak kell megfelelnie egy autóalkatrész nagykereskedő, egy luxus gépkocsi szalon és egy üveggyöngyöket értékesítő portál között.
Fontos kérdés, mennyire van szükség a célpiac szegmentálására, ez különböző weblapokon történjen vagy megfelelő egy oldalon több, különböző szolgáltatás csomag létrehozásával.
Ebből is látható, hogy a leendő vásárlók minél magasabb szintű megismerése az internet világában is az egyik kulcsa a sikeres vállalati működésnek.
#4 Hogyan éri majd el őket?
Előző, vevőismeret fontosságát hangsúlyozó témánkból következően felmerül a kérdés, a potenciális vevők vajon hogyan fogják megtalálni a vállalat webldalát. Ez esetben az is releváns kérdés, fizikai értékesítési pont is kapcsolódik a szolgáltatásokhoz, úgymint szaküzlet, szálloda, szerviz vagy a vállalkozás csak interneten jelenik meg. A lehetőségek és eszköztár is részben eltérő.
Az weboldalaknak is van egy életgöbéje, a keresők, de leginkább a piacvezető Google esetében sem fognak átadást követően azonnal az első találati oldalra kerülni, még abban az esetben sem, ha az oldal keresőmarketing szempontokat gondosan figyelembe veszi.
Ha már működik az oldalunk és remélhetőleg rajta a Google Analytics szolgáltatás, akkor innen is gyűjthetünk információkat. Megnézhetjük azt is, milyen eszközről látogatják leginkább az oldalt, ami azért fontos, mert segít eldönteni, érdemes-e responsive, minden eszközön jól olvasható és kezelhető oldalt rendelni vagy épen a nagy arányú mobilról érkező látogató miatt az odalt átalakítani. A WebFolio Webdesing üzletpolitikája nagyon egyszerű ebben a kérdésben, a mobilok elterjedése olyan rohamos, hogy már egyáltalán nem javaslunk nem responsive weboldalt értékesítési szemléletű vállalati weblapokhoz.
Social media profilok integrálása
Érdemes keresőmarketing optimalizálási szempontból honlapunkhoz minimum egy Facebook oldalt társítani, még akkor is, ha nem tervezünk különösebb Facebook aktivitást. A Google+ profilunkat is érdemes belinkelni a weboldalunkra. Amennyiben rendelkezünk videó anyagokkal, úgy a Youtube vagy a Vimeo elérhetőségünk is releváns. Biográfiánkat töltsük fel a Linkedin odalára és szintén jelenítsük meg céges honlapunkon.
Linkportálok
A linkkatalógusok szerepe keresőmarketing szempontból leáldozott, csak ezért nem érdemes időt és energiát szánnunk rá, de azokon a gyűjtőoldalakon, ahonnan érdemi megrendeléseket is várhatunk, ott üzleti szempontból továbbra is érdemes megjelenni. Tevékenységtől függően még a sokak által elhanyagolt hirdetési portálok is megfontolandó megjelenési helyek
Nyomtatott megjelenés, névjegykártya, katalógus, csomagolóanyagok
Online elérhetőségünket ne csak felsorolás jelleggel tüntessük fel minden lehetséges nyomtatott anyagunkon, de feltétlen gyártsunk hozzá egy – az elérhetőségünket lefedő – QR kódot és az is képezze elválaszthatatlan részét a vállalati arculatunknak, így adatainkat egy mozdulattal elmentheti továbbítható névjegyként is az érdeklődő.
#5 Honlap üzemeltetés?
Kész a weboldal? Hogyan tovább? A weblap átadását követően is felmerülnek többnyire olyan rendszeres feladatok, melyek megosztásáról a webszerkesztővel célszerű már a projekt indításakor megállapodni.
Jellemző, hogy szezonálisan kisebb módosításokat szükséges az oldal tartalma tekintetésben végrehajtani, lehetnek különböző korlátozott megjelenésű akciók. Bekerülhet egy újabb termék vagy szolgáltatás a választékba, változhatnak az árak.
Blog írás esetében nem is kérdés, hogy rendszeresen hozzá kell nyúlni az oldalhoz, szövegeket és képeket kell feltölteni, ezek oldallal harmonizáló tagolása, a kiemelések beállítása, a megfelelő képméretek kiválasztása nem bonyolult feladat, az oldal átadásakor oktatás keretében részletesen ki is térünk rá, az ügyfelek egy nyomtatható anyagot kapnak róla és az oktatásról videó is készül.
Számomra rendkívül fontos ugyanis, hogy az ügyfelek bármikor boldoguljanak saját honlapjukon teljesen önállóan is a tartalmak feltöltésével vagy módosításával. Természetesen igény esetén egyedi ajánlat alapján vállalunk karbantartást, de még a keresőmarketing elveket szem előtt tartó blog írást is.
A tartalom frissítés és karbantartás felelőse azért is nagyon fontos, mert ez is befolyásolja, hogy az oldal kialakítása tekintetében egyedi programozású weboldal vagy WordPress alapú lehet ideális javaslat az ügyfél részre.
- Landing oldal készítés, minta a hatékony és jól konvertáló weboldalakhoz - 2024. 06. 12.
- Webáruház funkciók bővítése, eredményes online marketing eszközökkel - 2021. 12. 14.
- Online időpontfoglaló rendszer WordPress weboldalon - 2018. 02. 03.