Ide kattintva egyszerűen hívható
+36 30 335 4043

Webshop készítés lépései, eldöntendő kérdések és előfeltételek

2019.08.10. | webáruház, Webáruház készítés, Webfejlesztés, webshop, Woocommerce, Wordpress, Wordpress bővítmények, Wordpress plugin, WordPress weboldal készítés

Webáruház készítés

Webáruház készítésére a WordPress és Woocommerce páros kiválóan alkalmas. Az online értékesítési során a webshopban nem csak fizikai, de virtuális, letölthető termékeket is értékesíthetünk, így a rendszer alkalmas e-book, rendezvény belépőjegy vagy online tanfolyam értékesítésére és bérlés, bérelhető termék kezelésére is. Továbbá készíthetünk vele értékesítési lehetőség nélküli termékbemutatót, ún. katalógus webáruházat is. A cikkben a webáruház fejlesztést megelőzően tisztázandó kérdéseket foglalom össze, webfejlesztői szemmel.
(Utolsó frissítés: 2024. március 19.)

Tartalom

  1. Webáruház készítés első lépése, az üzleti tervezés
  2. Az online elérhető webáruházak előnyei
  3. Webshop bérlés vagy webáruház fejlesztés, esetleg egyszerű megrendelő űrlap
    1. Webshop bérlés
    2. Webáruház fejlesztés
    3. Megrendelő űrlap
  4. Automatizálás a webáruházban
  5. A webáruházban értékesíthető termékek
    1. Fizikai termék
      1. Termék variációk (szín, méret)
    2. Virtuális termék
    3. Letölthető termék, e-book, pdf, fotó, zene, videó
      1. Szerzői jog védelme, visszaélések elkerülése
    4. Rendezvény jegy, program részvételi lehetőség
    5. Időpont foglaló rendszer, bankkártyás fizetési lehetőséggel
    6. Online tanfolyam
    7. Bérlési lehetőség
  6. Milyen paraméterekkel rendelkezik a termék
  7. Hogyan adjuk át a webshop termék adatokat a fejlesztőnek
    1. Termék adatok
    2. Termékképek
    3. Képek tájolása
    4. Optimális képméret
    5. Optimális képfelbontás
    6. Kép fájl típus, jpg vagy png
    7. Képek elnevezése
    8. Mi történik, ha a képek tájolása különböző és nem négyzetesek
  8. Meglévő webshop átköltöztetés WodPress-Woocommerce alapú webáruházba
  9. Készlet kezelés
  10. A Woocommerce katalógus mód, azaz termékbemutató
  11. Árképzés
  12. Fizetési lehetőségek kiválasztása
    1. Utánvét
    2. Bankkártyás fizetés
    3. PayPal
  13. Szállítási módok meghatározása
  14. SSL
  15. Webáruház keresőoptimalizálás (SEO)
  16. Jogi dokumentumok a webáruházban
    1. Adatkezelési tájékoztató, GDPR
    2. Süti kezelés
    3. ÁSZF
  17. Webáruház működéssel kapcsolatos engedélyek
  18. EPR, azaz a kiterjesztett gyártói felelősség, „csomagolásdíj”
    1. Az EPR háttere
    2. Milyen termékekre vonatkozik, kiket érint a kiterjesztett gyártói felelősség?
    3. Az EPR-díjjal érinett vállalkozások teendői
  19. Webáruház fejlesztés átfutási idő

Webáruház készítés első lépés, az üzleti tervezés

Mint ahogy bármely új üzleti vállalkozás esetében, egy webáruház indítását megelőzően is érdemes üzleti tervezéssel kezdeni, hiszen lényeges, hogy a webáruház bevételt termeljen.
Amennyiben a vállalkozás is új, elképzelhető, hogy egy könyvelő bevonására vagy könyvelővel való konzultációra is szükség lehet.
Ebben a szakaszban hasznos a konkurencia kutatás és a keresőoptimalizálás előkészítése is.

Az online elérhető webáruházak előnyei

Az online értékesítés számos előnnyel rendelkezik, szemben egy fizikai üzlettel

  • Az induló költségek lényegesen alacsonyabbak, szemben egy fizikai üzlettel, melynek kialakításához több beruházásra, eszköz beszerzésre van szükség
  • Ha nem saját, hanem bérelhető webáruházról van szó, akkor a bérleti díj alacsonyabb, mint egy üzlethelységé
  • Online értékesítésnél virtuális termék esetében megszűnnek a területi korlátok, gyakorlatilag az egész világon elérhetővé tehetjük a termékeinket
  • Fizikai termék esetében is jelentős mértékben megnő a potenciális piac, hiszen míg egy fizikai üzletbe a környékbeliek térnek be, de legalábbis korlátozott, hogy milyen távolságból keresik fel, egy online felület országosan, illetve bárhonnan elérhető
  • Az üzemeltetés lényegesen egyszerűbb, míg egy boltban alkalmazottakról és fix jelenlétről kell gondoskodni, egy webáruházban erről nincs szó, ráadásul számos automatizmus segítheti az üzemeltetést a kommunikáció és számlázás terén egyaránt.

Webshop bérlés vagy webáruház fejlesztés, esetleg egyszerű megrendelő űrlap

Ha most indul az online értékesítési tevékenység, akkor elsőkét azt érdemes eldönteni, hogy webáruház bérlés vagy fejlesztés a célravezető.

Webshop bérlés

  • A bérlés esetén az indulási folyamat gyorsabb, jogi dokumentumokat általában biztosítja a szolgáltató
  • A havi bérleti díj mérsékelt, így induló vállalkozásoknak könnyebben kitermelhető, szemben a saját shop fejlesztéssel
  • Viszont a bérleti díjat minden hónapban ezt követően ki kell termeli és fizetni, forgalomtól stb. függetlenül
  • A bérelhető webáruházak esetében jellemző, hogy az alapdíjon felül különböző szolgáltatásokat, modulokat felár ellenében bocsátanak rendelkezésre
  • Megjelenés és beállítások egyedi testreszabása tekintetében általában kevésbé rugalmasak a bérelhető rendszerek, de szép és átgondolt sablonok közül lehet választani.

Milyen webáruházat béreljünk?

A piacon ma fellelhetőek közül az UNAS bérelhető webáruház rendszerét ajánlom, ár / minőség arány és ügyfélszolgálattal kapcsolatos visszajelzések alapján.

Amennyiben erre esik a választás és igény van 10% induló kedvezményre, úgy érdemes felvenni velem a kapcsolatot.

 

Webáruház fejlesztés

  • Ha hosszabb távon gondolkodik online értékesítésben, akkor nagy valószínűséggel érdemes inkább a fejlesztés és jogi dokumentumok előállításának kezdeti, egyszeri magasabb költségét vállalni, mert a bérleti díjak összege előbb-utóbb eléri ezt a befektetett összeget
  • Ezt követően a tárhely igényen kívül – ami éves szinten ca. 5EFt körül mozog – nem jelentkezik rendszeres költség a webáruházzal összefüggésben
  • A fejlesztés átfutása valamivel hosszabb, mint a bérlés elindításáé
  • A saját webáruház mind megjelenés, mind funkciók tekintetében nagymértékben képes lefedni az egyéni igényeket

Megrendelő űrlap

Előfordulhat, hogy összesen egy-két terméket szeretnénk értékesíteni, egy e-book-ot vagy egy konkrét tanfolyamot. Ez esetben lehet, hogy a WordPress shop modul kissé robusztus megoldás és a fejlesztési költségek túlzottak lennének, szemben egy megrendelő űrlapos megoldással.

A megrendelő űrlap kialakítására WordPress alapú honlapon a Contact Form 7 bővítmény kiválóan alkalmas. Képes feltételes logika kezelésére és kalkulációra is (bővebb cikk a Contact Form 7 űrlap bővítményről)

Az űrlap hátránya annyi, hogy az azonnali fizetési lehetőségek korlátozottak és a shop automatizmusaitól elesünk.

Automatizálás a webáruházban

  1. Az értékesítési folyamat alapesetben úgy épül fel, hogy a látogató nézelődik, keresést végez a weboldalon, ha megtalálta a kívánt terméket vagy szolgáltatást, akkor azt a kosárba helyezi.
  2. Elképzelhető, hogy folytatja a vásárlást, majd végül a pénztár oldalra lép. Itt megadja az adatait, esetleg regisztrál is az oldalon – a későbbi, egyszerűbb vásárlás érdekében – majd kifizeti a kosár tartalmát.
  3. Ezt követően a Woocommerce rendszer automatikusan kiküldi a megfelelő, tájékoztató rendszer üzeneteket, a vásárlót és a shop tulajdonost egyaránt tájékoztatja a megrendelésről.
  4. A fizetés módjától függően, amint beérkezik az ellenérték, a shop rendszerben, a weboldal kezelőfelületén jóváhagyható a megrendelés státusza. A termék jellegétől függ a következő lépés, fizikai termék esetében gondoskodni kell a kiszállításról.
  5. Virtuális termék esetében már a rendszer képes automatikusan hozzáférhetővé tenni azt, legyen az letölthető termék, pl. ebook vagy tanfolyam hozzáférés.

A Számlázz.hu számlázó rendszerével összekapcsolva a webáruházat a számlázás is megoldható egy klikkléssel.

Sőt, már van olyan bank, ahol a Számlázz.hu rendszere képes a bejövő tételek figyelésére és a kibocsátott számlákkal való összehangolására is.

Ezekkel az automatizálható műveletekkel rengeteg adminisztrációtól és emberi erőforrás igénytől mentesülni lehet, ami összességében mindenképpen megtakarítást eredményez.

A webáruházban értékesíthető termékek

Fizikai termék

Ez a leggyakoribb terméktípus, ruházat, műszaki cikk, élelmiszer, nem is sorolom tovább.

Termék variációk (szín, méret)

A Woocommerce képes egy termékből, pl. póló, megadott adatok alapján termék variációk legenerálására, a változó a ruházati cikkek esetében tipikusan a méret és a szín. A variációk az adott termék oldalán meg is jelennek, minden termék variációhoz egyedi ár is társítható, pl. a fehér póló alapárához képest a színes drágább 10%-al.

Virtuális termék

Ez a termék típus kevésbé gyakori és rengeteg kiváló lehetőséget nyit meg az online értékesítési folyamatok támogatására.

Gyakorlatilag bármilyen szolgáltatást elérhetővé, megrendelhetővé tesz webáruházon keresztül, így a shop összes, manualitást és adminisztrációt csökkentő automatizmusával élhetünk.
Továbbá, amennyiben fizikai üzlettel is rendelkezünk, lehetőséget termetünk kártyás fizetésre, anélkül, hogy egy magasabb költségű POS terminált beszereznénk.

Sztenderdizált termékek esetén nagyon hatékony lehet ez a folyamat, pl. műszaki vizsgáztatás, fogászati kezelés, hajvágás, fűnyírás stb. megrendelése.

A szolgáltatások vásárlása akár időpont foglalással is összeköthető.

Letölthető termék, e-book, pdf, fotó, zene, videó

Manapság egyre többen vágnak bele saját könyv vagy oktatóanyag készítésbe. E-book vagy egyszerű pdf formátum esetén a webshop képes a fizetést követően automatikusan kiküldeni a vásárló részére a linket, ahonnan letöltheti a megvásárolt terméket.

A rendszer fotó és zene értékesítésre is alkalmas. Azt is szabályozhatjuk, hogy a letöltő link milyen hosszú ideig éljen és hány alkalommal van lehetőség a letöltésre.

Szerzői jog védelme, visszaélések elkerülése

A letölthető termékek általában olyan szellemi termékek, melyek szerzői jogvédelem alatt állnak. További megosztásuk, publikálásuk, továbbadásuk mindig kényes kérdés, hiába tiltja adott esetben a webáruhát az Általános Szerződési Feltételeiben (ÁSZF).

A továbbadás sokszor teljesen jóhiszemű lépés a vásárló részéről, ha úgy érzi, hogy számára hasznos volt az adott tartalom, megmutatja barátoknak, családtagoknak, de olykor sajnos szándékos visszaélés is előfordulhat, konkurencia részéről stb.

Nagyon gyakran teszik fel nekem a kérdést, hogy hogyan lehet ezt megakadályozni. Sajnos kizárni nem lehet, de néhány dolgot azért lehet tenni az elkerülésére.

A szerzői jog védelmére is vannak technikai eszközök a Woocommerce-ben, pl. a pdf file-ok elláthatóak olyan vízjellel, ami a vásárló adatait tartalmazza, így korlátozza a továbbadás lehetőségét.

Ezen túlmenően a videókat – már csak marketing célól is – minden esetben érdemes a szerző nevével, esetleg logo-jával vízjelezni, a teljes anyag terjedelmében.

Érdemes azonban az ÁSZF-ben is a megfelelő retorziókat megfogalmazni jogsértés esetére, ami azért visszatartó erő lehet.

Rendezvény jegy, program részvételi lehetőség

Ha fizetési lehetőséggel is összekötött módon szeretnénk rendezvényre (előadás, tábor, konferencia) jegyeket értékesíteni, erre is alkalmas a Woocommerce webshop modul. Előnye a megoldásnak, hogy szintén élhetünk a rendszer összes automatizmusával és a készlet kezeléssel a résztvevők létszámát is automatikusan kontrollálhatjuk.

Amennyiben csak időpont foglalást szeretnénk, azonnali fizetési lehetőség nélkül, úgy erre alkalmasabb egy egyszerűbb, időpont foglaló bővítmény (bővebb cikk az időpont foglaló modulról).

Időpont foglaló rendszer, bankkártyás fizetési lehetőséggel

A készpénzmentes fizetési megoldások ma már a jelenleg kialakult helyzettől függetlenül is alapelvárások a vásárlók, ügyfelek részéről, így egy online időpont foglaló rendszernek számos előnye lehet:

  • Az érintésmentes szolgáltatás igénybevétel egyik alapfeltétele a bankkártyás fizetési lehetőség
  • Csökkenti az ott tartózkodási időt, várakozást
  • A zökkenőmentes és várakozás nélküli ügyfélfogadást nagyon megkönnyíti egy online időpont foglaló rendszer
  • Ha a bejelentkezés online, akkor ez adminisztrációs terheket is csökkentheti
  • A szabad időpontok mind a munkatáras, mind az érdeklődők számára átláthatóak, minden pillanatban
  • Viszonylag jól kalkulálható időtartamú, de különböző szolgáltatások esetében is jól használható a rendszer
    • fodrász
    • kozmetikus
    • műkörmös
    • gumicsere
    • autómosás
    • orvosi szűrővizsgálatok
    • fogorvos

Az időpont foglaló rendszerekről bővebb információk a „Online időpontfoglaló rendszer WordPress weboldalakra, bankkártyás fizetési lehetőséggel” című cikkben olvashatóak.

Online tanfolyam

Rég idejét múlt az egyetemista koromban szállóigévé vállt mondás, „aki tudja, az csinálja, aki nem tudja, az tanítja”.

  • Ha szakértője vagyunk valamilyen témának, akkor érdemes lehet a tudásunkat is átadni az érdeklődőknek, online tanfolyam formájában.
  • Emellett, ha egy tanfolyami anyagot egyszer előállítunk, az a későbbiekben passzív jövedelem forrásként működik.
  • Továbbá az, hogy szakterületünkön belül akár egy blog, akár tanfolyam formájában megosztjuk tudásunkat, mindenképpen bizalomerősítő eszköz, online marketing szempontból.

Felmerül joggal a kérdés, hogy ezzel nem nevelünk-e saját magunknak konkurenciát? Őszintén azt gondolom, hogy nem, mert maga a tudás nem egyenértékű a mögötte álló sok éves gyakorlattal, átadása még nem teszi az adott szakembert helyettesíthetővé.

Én magam is oktatom mindkét területet, melyekben úgy gondolom, hogy elég jártas vagyok, a webfejlesztés, online marketing területet és a fotográfiát is, mint képzett fényképész. A megfelelő megjelenésű és működésű weboldalak kialakításához a két terület szinergiát képez, ha a honlapra a fotókat is én készítem el, már olyan szemmel, hogy hová fognak kerülni, milyen tájolású és kompozíciójú képekre van szükség.

Az online tanfolyam értékesítő rendszerekről bővebb információk a „Online tanfolyam készítés és értékesítés, oktatási platform kialakítás WordPress weboldalon” című cikkben olvashatóak.

Bérlési lehetőség

Nincs szükség külön nyilvántartások manuális vezetésére, ha Woocommerce alapokra helyezzük a bérlési lehetőségeket. Az online foglaláson és azonnali, bankkártyás fizetésen túlmenően a rendszer számos egyéb, bérlés esetén szokványos paraméter beállítására és kezelésére alkalmas, a teljesség igénye nélkül

  • Felnőtt és gyermek megkülönböztetett kezelése
  • Átadási és átvételi helyszínek kezelése
  • Átadási és átvételi időpontok kezelése
  • Egyéb egyszeri díjak hozzáadása
  • Díj előkalkuláció
  • Készletkezelés

Milyen paraméterekkel rendelkezik a termék

A legjellemzőbb, fizikai termék esetében általában az alábbi adatokat használjuk a webáruházban:

  • Termék név
  • Rövid leírás
  • Részletes leírás (kép, videó stb.)
  • Kiemelt termékkép
  • Képgaléria
  • Termék kategória
  • Készlet (ha van készlet kezelés)
  • Cikkszám (ha van)
  • Ár
  • Kapcsolódó termékek

A webáruház modul képes a cross-sell (keresztértékesítés) támogatására. Egy termékkel összefüggésben érdemes ezeket is átgondolni. Kapcsolódó termék lehet pl. cipő esetében egy azonos színű táska, mobiltelefon esetében egy hozzá való tok és képernyő védő fólia. Ha ezeket beállítjuk a termékhez, akkor a rendszer a vásárlónak automatikusan ajánlani fogja őket.

Hogyan adjuk át a webshop termék adatokat a fejlesztőnek

Termék adatok

Ideális esetben táblázatos (csv) formában rendelkezésre állnak a termék adatok. Ez esetben a termékek importálhatóak – kötegelten – a weboldalra, így ez a művelet lényegesen kedvezőbb árat fog eredményezni, ahhoz képest, mintha manuálisan, egyedileg kellene rögzíteni a termékeket.
A termék adatok összegzéséhez egy magyarázattal is ellátott minta táblázat letölthető itt.

Egyéb esetben, manuális rögzítésnél nincs nagy jelentősége már a formátumnak.

Termékképek

A termékképeket általában egy file-ba csomagolva (zip), pl. wetransfer.com oldalon keresztül érdemes elküldeni, ez 2GB méretű anyagot képes egyszerre elküldeni, a szolgáltatás díjmentes verziójában.

Képek tájolása

A Woocommerce alapvetően négyzetes formátumban mutatja meg a termékképeket. Ez azért alakult így, mert ez esetben mind az eredetileg álló, mint a fekvő termékképek képesek egységes, harmonikus összképet alkotni.

Optimális képméret

Termékképek

A négyzetes képek méretét úgy kell meghatározni, hogy a termékképre ránagyítva vagy az esetleges termékkép galériát megnyitva is jó minőségű képet lássunk.

A javasolt méret 900 X 900px.

Egyéb képek

  • A weboldalon felhasznált többi kép esetében az oldalak tetején jellemző teljes szélességű modulok (képlapozó vagy ún. hero szekció) esetében a képszélesség jellemzően 1920px. 
  • Az egyéb tartalmaknál, cikk illusztrációk stb. az alkalmazott oldal szerkezethez érdemes igazodni (pl. egy hasáb vagy 2-3 hasábos szerkezet), de általánosságban elmondható, hogy egy hasáb esetében is az 1200px-es képszélesség elegendő szokott lenni.

A kép tömörítés fontossága

Mindkét esetben lényeges a képek mentésekor a 90%-os tömörítés használata, mert ez arányaiban jobban kihat a kép kb-ban kifejezett képméretére, ami az oldal betöltési sebességét és egyébként a tárhely igényt jelentősebb mértékben befolyásolja, mint a pixelben kifejezett képoldal méret. 

Vannak természetesen a WordPress rendszerben utólagos vagy feltöltés során képeket átméretező, optimalizáló bővítmények, de ezek használatát javaslom elkerülni. Ennek oka, hogy egyrészt érdemes a weboldalon használt plugin-ok számát minimalizálni, másrészt azon a problémán nem feltétlen segítenek, hogy a már feltöltött feleslegesen nagy képek értékes tárhely területet foglalhatnak el.

Optimális képfelbontás

A weboldalra feltöltött képek esetében egységesen elegendő a 72dpi felbontás. Ennél nagyobb felesleges, mert a képernyők nem fogják szebben megjeleníteni a képet és a képméret jóval nagyobb lesz az optimálisnál.

A nyomtatásra szánt anyagok és a fényképezőgépek által generált képek felbontása általában 300dpi, ezt feltétlenül csökkenteni kell webes felhasználást megelőzően.

Kép fájl típus, jpg vagy png

Mivel a jpg file-ok jobban tömöríthetőek, kerüljük el a png kép fájl típus használatát, amennyiben lehetséges. A két formátum közt az az alapvető különbség, hogy a png fájl képes átlátszóság kezelésére, pl. a körbevágott termék, míg a jpg fájl esetében a termék háttere egy konkrét szín, általában fehér.
Hacsak a webáruház design nem indokolja feltétlen az átlátszó hátterű képeket, mert mondjuk valamilyen egyedi textúra képezi a weboldal hátterét, amit szeretnénk a termék mögött is megmutatni, akkor kerüljük a png képek használatát.

Képek elnevezése

Keresőoptimalizálási szempontból lényeges a képek megfelelő tartalmukhoz illeszkedő elnevezése, pl. Samsung-S10-dual-sim-mobiltelefon-fekete.jpg

Annak érdekében, hogy minden böngésző jól jelenítse meg a képet, kerüljük az ékezetek és sima szóközök használatát.

Mi történik, ha a képek tájolása különböző és nem négyzetesek

Amennyiben a rendelkezésre álló képek oldalaránya, tájolása nem négyzetes, de egyébként a hátterük homogén, egy színű, úgy a shopban optimális négyzetes képeket nem szükséges egyesével manuális szerkesztéssel előállítani.
A díjmentes Gimp szoftverrel kötegelten is legenerálhatjuk azokat néhány klikkeléssel, nagyszámú kép esetében is.

Meglévő webshop átköltöztetés WodPress-Woocommerce alapú webáruházba

Egy más rendszerben működő vagy bérelt webshopból általában exportálhatóak az adatok, olyan táblázatos formátumban (excel xls vagy csv fájl), amit a WordPress rendszer képes importálni az új webáruházba.

Készlet kezelés

Választható készlet kezelés vagy ennek mellőzése. A rendszer képes készlet beállítás esetén figyelmeztetni, ha a készlet szint alacsony. Ezeket a készlet információkat a vásárlók felé is meg lehet jeleníteni.

A Woocommerce katalógus mód, azaz termékbemutató

A katalógus mód esetében a webáruház bemutatja ugyan a termékeket, de nem jelenít meg árat vagy vásárlási lehetőséget. Akkor előnyös, ha csak egy termék bemutatóra van szükség, a többi shop funkció nélkül. Gyakori multinacionális cégek magyar leányvállalatainál vagy amennyiben nagyon egyedi árképzésű termékről van szó és egyedi árajánlat kérésre van szükség minden termék esetében.

Árképzés

Egyik döntő szempont a webáruház sikeressége tekintetében az árképzés. Sok aspektussal kell kalkulálni, a folyamat optimális esetben a cég vagy egyéni vállalkozó üzleti tervezésének szerves része.

Meg meg kell vizsgálni a termék bekerülési költségét és az értékesítés kézzelfogható költségein (mint pl. a szállítási költség) felül egyéb – rejtett – költségeit is, pl. könyvelés, bankszámla vezetés stb.

A Woocommerce webáruház modul az árral kapcsolatban számos lehetőséget kínál

  • Eladás ár megjelenítése
  • Kedvezményes ár megjelenítésére
  • Kedvezmények kalkulálása
  • Upsell (magasabb értékű kosár) támogatása
  • Mennyiségi kedvezmények kezelése, pl. 4 darab termék felett kedvezményes ár, 3. darab ingyenes stb.
  • Kuponok kezelése

Fizetési lehetőségek kiválasztása

Utánvét

Fizikai termék esetén játszik szerepet, a webshop tulajdonos számára magasabb kockázatot képez, mint az online, előre fizetési lehetőségek. Előfordulhat, hogy a vevő nincs otthon a megjelölt átvételi időpontban és könnyebben meg is gondolhatja magát, ha még nem fizette ki a terméket.

Ez különösen az egyedi gyártású termékeknél – melyek későbbi értékesítése kétséges – lehet probléma, ezért az egyedi gyártású termékek esetét nagyon gondosan le kell szabályozni az ÁSZF-ben, akár előleg bekérésével is csökkenthető az eladó kockázata.

Bankkártyás fizetés

Bankkártya elfogadás nélkül ma már egy webáruház nemigen számít versenyképesnek, elvárt alapfunkciónak tekinthető. Üzletileg is előnyös, támogatja az impulzív vásárlást.
Magyarországon több lehetőség közül is választhatunk, ehhez külön le kell szerződnünk egy szolgáltatóval, majd a fizetési lehetőséget egy szoláltatótól kapott, ún. API kóddal egyszerűen be lehet integrálni a shop modulba.
Lényeges, hogy a bankkártya elfogadás ellenében a szolgáltatók különböző jutalékokat számolnak fel, ezzel is kalkuláljunk a tervezésnél.

WooPayments

Új lehetőség, legtöbb ügyfelem a Woo ezen beépített, saját fizetési kapuját választja, a Paylike korábbi ügyfeleit is beleértve, egyszerű regisztráció és kedvező ár jellemzi, eddigi tapasztalataink alapján a működése stabil és hibamentes.

Stripe

Jelenlegi favorit a bankkártyás szolgáltatók esetében a Stripe, viszonylag kedvező díjaival és extra gyors regisztrációs folyamataival.

Barion

A Barion  népszerű fizetési mód, de a Barion Pixel Teljes Verzió bevezetése óta használata eléggé nehézkes, mivel a beállításához szerintem WordPress weboldalak esetében nincs egyenlőre kevező árú és egyúttal jól használható megoldás, integrációs lehetőség és ennek hiányában a költsége 1, 1,5% fölé emelkedik. A Barion WordPress plugin fejlesztője remélhetőleg rövidesen kibocsát erre vonatkozólag egy megoldást.

PayPal

A PayPal gyakorlatilag egy sok funkciós elektronikus pénztárca, bankszámlaként működik, regisztrációt követően a számlára tudunk közvetlenül (email cím alapján) és bankkártyás fizetésen keresztül jóváírásokat fogadni, illetve fizetéseket indítani.
A bejövő fizetéseket át tudjuk vezetni hagyományos bankszámlára.

Előnye, hogy nem igényel külön szerződéskötési folyamatot, néhány perc alatt létrehozható a fizetéseket fogadó fiók.

Hátránya, hogy bár hazánkban is ismert, de még kevéssé elterjedt fizetési lehetőség, annak ellenére, hogy a PayPal rendszerbe való regisztráció nélkül is támogatja a bankkártyás fizetést a webáruházban.
A legnagyobb hátulütője a magas jutalék, ami jelenleg 2,9%, így csak abban az esetben érdemes élni vele, ha nagyon gyorsan van szükség a bankkártyás fizetés bevezetésére vagy valamilyen nemzetközi piacon történő értékesítés indokolja.

Szállítási módok meghatározása

A shop indulását megelőzően fizikai termék esetében a szállítási módokat is meg kell határozni.

  • Házhoz szállítás
  • Átvételi pont
  • Átvétel fizikai üzletben

Azzal is fontos időben kalkulálni, hogy a házhoz szállítás esetében több szolgáltatótól érdemes ajánlatot kérni. A döntést követően szerződéskötésre is időt kell szánni, különös tekintettel arra, hogy érdemes minél több lehetőséget felajánlani a vásárlóknak.

Utóbbi tekintetében a Magyar Posta feltüntetése a szállítási lehetőség közt 2024. márciusától kötelezővé vált, erre a webáruházaknak külön szerződéskötés nélkül is lehetőségük van.

SSL

Az SSL (Secured Sockets Layer ) egy tanúsítvány, melynek célja, hogy biztonságos kapcsolat jöjjön létre a weboldal és a mögött álló tárhely szerver között.

Az SSL tanúsítvánnyal rendelkező weboldalak domain-je a http:// helyett https://-el kezdődik, ezt a beállítást már a böngészők is érzékelik és biztonságosként csak a https://-es domain-ek jelenik meg. Ennek böngészőtől függően különböző formái lehetnek, biztonságos kiírás vagy zöld lakat a domain előtt a böngésző címsorában.

Különböző szintű és árú SSL tanúsítványok léteznek, ezeket a tárhely szolgáltatónál tudjuk alapesetben igényelni, a legtöbbnél létezik díjmentes beállítási lehetőség is.

Mivel a Woocommerce webshopban a fizetés nem a weboldalon, hanem független szolgáltatónál zajlik, így szerintem a díjmentes SSL beállítása is elegendő.

Sőt, az SSL-t érdemes nem webáruház típusú weboldalakon is beállítani, mivel ez a beállítás már a Google szempontjából keresőoptimalizálási tényező, előnyben részesülnek a biztonságos tanúsítvánnyal ellátott oldalak (bővebb cikk az SSL igénylésről és beállításról).

Webáruház keresőoptimalizálás (SEO)

Erről a témakörről – terjedelme miatt – itt nem írok részletesen, de fontos megemlíteni, hogy ha szeretnénk a Google ún. organikus találati listájában jól szerepelni, akkor a felkészülés elején érdemes ezzel foglalkozni, hiszen a termékek neve, kategóriája, leírása és számos egyéb elem a weboldalon erre épül (bővebb cikk a keresőoptimalizálás első lépéseiről)

Jogi dokumentumok a webáruházban

A webshop kötelező elemei az alábbi dokumentumok

Adatkezelési tájékoztató, GDPR

A kommunikáció során megadott személyes adatok kezelését részletezi és szabályozza.

Süti kezelés

A weboldal által használt sütiket ismerteti. A süti egy olyan kis információ csomag, ami nem tárol személyes adatokat és a felhasználói élményt növeli. Vannak marketing célú sütik is és a webáruház pl. a kosár tartalmának megjegyzésére is sütit használ.

ÁSZF

Az Általános Szerződési Feltételek a távollévők közt létrejött megállapodás hátterét adja. Ismerteti a vásárlási folyamattal kapcsolatos információkat, lépéseket, a felek jogait és kötelezettségeit.
Kitér az elállási lehetőségekre is, ami online rendelésnél, fizikai termék esetében, magánszemély megrendelőnél 14 napig él, cégek esetében nincs ilyen, illetve ha egyúttal megkezdődik a szolgáltatás igénybevétele, pl. letölthető termék vagy online tanfolyam, akkor sem érvényes.

Ezek kötelező tartalma viszonylag kötött, viszont ha nem vagyunk jártasak jogi kérdésekben vagy a témában, érdemes lehet egy felelősségbiztosítással rendelkező ügyvédhez fordulni ezek legyártására.

A dokumentumokhoz számos információt így is nekünk kell megadnunk, de ez esetben a felelősség a dokumentumok helyességével kapcsolatban nem a shop tulajdonost terheli.

Mintaszövegek számos helyen elérhetőek díjmentesen az interneten, ezek testreszabása is reális alternatíva lehet.

Egy viszonylag kedvező árú megoldás a Fogyasztóbarát – http://jutasa.hu megoldása, ami 25.000,- Ft + ÁFA/év díj ellenében jogszabály változások tekintetében folyamatosan frissülő ÁSZF-et biztosít. Ez gyakorlatilag egy dokumentum generátor, ÁSZF, adatkezelési tájékoztató, fogyasztói tájékoztató, elállási nyilatkozat minta állítható vele elő, melyet egy script (kód) emel be naprakészen a weboldalba.

Webáruház működéssel kapcsolatos engedélyek

A webshop üzemeltetéséhez kapcsolódhatnak különböző bejelentési és engedélyezési kötelezettségek

  1. Online értékesítés esetén a vállalkozásnak rendelkeznie kell a 4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem TEÁOR kóddal.
    Ezt egyéni vállalkozóként a Magyarország.hu Kormányzati Portálon, a Webes ügysegéd igénybevételével percek alatt és díjmentesen fel lehet venni
  2. A tevékenységet – kivéve a szellemi termék értékesítését (e-book, online tanfolyam) – be kell jelenteni a kerületi Jegyzői Hivatalnak. A mikéntjét érdemes közvetlenül a hivatallal egyezteni, a formai követelmények esetenként eltérhetnek, alapesetben egy formanyomtatvány kitöltésére és benyújtására van szükség
  3. Az értékesített terméktől függően (pl. élelmiszer) szükség lehet további engedélyekre is, érdemes jó előre tájékozódni a feltételekről.

EPR, azaz a kiterjesztett gyártói felelősség, „csomagolásdíj”

Az EPR háttere

Magyarországon a csomagolási hulladékok kezelését szabályozó jogszabályi előírások az elmúlt időszakban jelentős változásokon mentek keresztül.

Az európai uniós hulladékgazdálkodási irányelveknek megfelelően 2023 júliusától hazánkban is egyes termékek körforgásos hulladékkezelésének költségeiért a gyártók, termelők lesznek felelősek. Ezt hívjuk kiterjesztett gyártói felelősségnek (EPR, azaz extended producers responsibility).

Az EPR alapvetése, hogy a termékek életciklusa végén szükséges hulladékkezelés – tehát a gyűjtés, a kezelés, az újrahasznosítás és az ártalmatlanítás – mind a gyártók, vagy első belföldi forgalomba hozók felelőssége és fizetési kötelezettségük kell, hogy legyen.

Az állami hulladékgazdálkodási feladatok egy részét 2023. július 1-jétől koncessziós szerződés keretében a MOL Nyrt. által létrehozott koncessziós társaság, a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. („MOHU”). végzi.

Milyen termékekre vonatkozik, kiket érint a kiterjesztett gyártói felelősség?

Az EPR-rendszerrel érintett – körforgásos termékeknek is nevezett – termékek a következőek:

  • csomagolószerek;
  • meghatározott egyszer használatos műanyagtermékek;
  • elektromos és elektronikus berendezések;
  • elemek és akkumulátorok;
  • gépjárművek;
  • gumiabroncs;
  • irodai papír;
  • reklámhordozó papír;
  • sütőolaj és zsír;
  • meghatározott textil termékek;
  • fabútorok.

EPR díjat a körforgásos termékek első belföldi tulajdonjog átruházása után a rendeletben megállapított díjtétel szerint kell majd fizetni. Jelenleg a rendelet is tervezeti szinten van, de még ez alapján sem ismertek a díjtételek.

Az érintett gazdálkodói kör a körforgásos termékek gyártását, előállítását végző gazdálkodók, kereskedők, beleértve ebbe azokat, akik ilyen termékek külföldről történő behozatalát végzik.

Az EPR-díjjal érinett vállalkozások teendői

Webshopok esetében különösen fontos figyelemmel kísérni a törvényi előírásokat, hiszen a távollevők közötti kereskedelem során keletkező csomagolási hulladék mennyisége folyamatosan növekszik. Ha webshop tulajdonosként csomagolt termékeket értékesít, akkor köteles csatlakozni egy kollektív hulladékkezelő szervezethez, valamint termékdíjat fizetni a forgalomba hozott csomagolóanyagok után.

A termékdíj mértéke és kategóriája függ a csomagolóanyag típusától, súlyától és mennyiségétől. A díj mértékének meghatározásakor fontos szem előtt tartani a törvényi előírásokat és az évente aktualizált díjszabásokat.

A webshopoknak ezen felül kötelező jelentést tenni az értékesített csomagolóanyagok mennyiségéről, ami a hulladékkezelési rendszer működésének nyomon követéséhez szükséges. A pontos kötelezettségek, teendők és a termékdíj mértéke a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvényben (Magyar Közlöny a 80/2023. (III. 14.) számú kormányrendelet a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól) és annak végrehajtási rendeleteiben találhatók meg. Javasolt alaposan tájékozódni a témában vagy szakértő segítségét kérni a pontos kötelezettségek tisztázásához.

Az EPR tekintetében érintett vállalkozások teendői a következőek

  1. Kötelező regisztráció. A társaságoknak regisztrálniuk kellett a MOHU felé 2023. április végéig.
  2. Nyilvántartásba vétel és nyilvántartási rendszer kialakítása. A MOHU regisztrációt követően EPR-rel érintett gazdálkodóknak a nyilvántartásba vételüket kellett kérni a hulladékgazdálkodási hatóságnál május 31-ig. A sikeres regisztrációt követően minden EPR-rel érintett gazdálkodónak ki kell alakítania a nyilvántartását, és készen kellett állnia arra, hogy július 01-től élesben is követhető legyen az EPR-rel érintett termékük mozgása.
  3. Rendszeres EPR díjfizetés. Az első bevallást a harmadik negyedév végén kellett benyújtani, az első EPR díjak fizetése is akkor volt esedékes.

Fontos megjegyezni, hogy a jogszabályok változhatnak, így mindig érdemes az aktuális jogszabályi környezetet figyelemmel kísérni.

Webáruház fejlesztés átfutási idő

A weboldal fejlesztés nettó átfutási ideje szerintem 2-3 hét körül mozog. A nettó időt úgy értem, hogy a fejlesztéshez a tárhely és minden adat, információ, képek, jogi dokumentumok és esetleges működéssel kapcsolatos engedélyek (fizikai termékek esetében) rendelkezésre állnak és a fizetési lehetőségek is véglegesek.

A valóság azonban ettől az ideális állapottól rendszerint eltér és valójában a fejlesztést már jóval azelőtt el lehet – és érdemes is – kezdeni, hogy minden anyag elkészülne hozzá.

Azzal is érdemes kalkulálni, hogy vannak olyan fázisok, mint amikor a design már értékelhető, amikor időt kell szánni a megrendelőnek az adott fázis értékelésére.

Továbbá a leggondosabb igényfelmérés esetén is felmerülhetnek a fejlesztés közben új igények, pl. ár kedvezmények típusára vonatkozóan, vagy pontgyűjtő rendszer bevezetésére, más típusú termék értékesítésére, pl. bérlés, a szokványoshoz képest plusz adatbekérés lehetőségére a megrendelőlapon, affiliate rendszer kialakítására és még sorolhatnám.

Összességében racionálisan szerintem legalább egy hónap átfutási idővel érdemes számolni egy webáruház fejlesztés esetében.

Írjon vagy kérjen visszahívást!

  • Érdeklődik? Kérdése van? Nem találta meg, amit keresett? Írjon, bármilyen kérdést vagy észrevételt örömmel fogadunk és 1 munkanapon belül válaszolunk.
  • Telefonszáma megadásával, ha szeretné, visszahívást is kérhet, de ez csak egy további lehetőség, a telefonszám megadása nem kötelező.

    *kötelező mezők





    Az Adatkezelési tájékoztatót megismertem és elfogadom*

    Ezt az oldalt a reCAPTCHA és a Google védi (Privacy Policy és Terms of Service)

    Divi sablon kedvezményes vásárlási lehetőség, az Elegantthemes hivatalos oldalán

    Az ElegentThemes.com rendszeres akciója keretében általában 10%-os, ritkábban 20%-os kedvezménnyel teszi elérhetővé csomagjait a lenti gombra klikkelve elérhető, együttműködő partnereik számára rendszeresített weboldalon.

    Mind az éves előfizetés, mind az örök licence megvásárolható a kedvezménnyel.

    A csomagokban nem csak a piacvezető Divi WordPress sablon, de az Eleganthemes összes sablonja és bővítménye elérhető. Bármelyik csomag lehetővé teszi a sablonok, illetve bővítmények korlátlan oldalon történő felhasználását.

    Miért érdemes kizárólag az Elegentthemes.com oldalon megvásárolni a Divi theme-t?

    • Mert ez esetben saját belépési felületen teljes hozzáférésünk van az összes sablonhoz és bővítményhez.
    • Továbbá 24 órában közvetlenül is rendelkezésünkre áll az Elegentthemes.com professzionális support csapata és támogatói eszközparkja.

    Ha fontolgatja ezek bármelyikének a használatát, akkor érdemes élni a kedvezménnyel és így megvásárolni a licence-ek egyikét.

    Nyilatkozat: A cikk egyes linkjei "affiliate” hivatkozások. Ez azt jelenti, hogy ha rákattint a linkre és megvásárolja a terméket, affilate jutalékot fogok kapni. Fontos, hogy kizárólag olyan terméket és szolgáltatást ajánlok, melyeket a lehető legjobbnak tartok saját kategóriájukban, ezt semmi nem bizonyítja jobban, mint hogy ez a weboldal is a Divi sablonnal készült. A gombra klikkelve kedvezőbb áron vásárolhat, miközben támogatja a munkámat.  Köszönöm szépen!

    Webfolio Webdesign - Hugyák Andrea